IELTS Reading Strategies – Dạng bài Clarification (Số thứ tự 5/7)
Chiến thuật tiếp cận dạng bài Phân loại như sau:
- Gạch chân hoặc đánh dấu các thể loại trong đoạn văn, có thể là tên, ngày, hoặc danh từ. Đôi khi, chúng có thể đứng cạnh nhau trong bài văn, nhưng đôi khi chúng có thể nằm trong toàn bài văn.
- Gạch chân hoặc đánh dấu các từ khóa trong câu.
- Đọc kỹ mỗi thể loại trong bài văn và đọc lại các câu, đặc biệt chú ý các từ đồng nghĩa với các từ khóa . Kiểm tra xem có phần nào trong đoạn văn có liên quan đến câu hỏi không, sau đó đưa ra câu trả lời.
- Nếu bạn thấy có hai đáp án tương tự hoặc không xác định được đâu là đáp án, thì bạn cần kiểm tra lại thông tin trong đoạn văn.
Chúng ta cùng làm một số ví dụ của dạng bài này:
Ví dụ 1.
Questions 9-15
Look at the following notes that have been made about the matches described in Reading Passage 32. Decide which type of match (A-H) corresponds with each description and write your answers in boxes 9-15 on your answer sheet.
Look at the following notes that have been made about the matches described in Reading Passage 32. Decide which type of match (A-H) corresponds with each description and write your answers in boxes 9-15 on your answer sheet.
NB There are more matches than descriptions so you will not use them all. You may use any match more than once.
Example Answercould be lit after soaking in water H |
NOTES
9 made using a less poisonous type of phosphorus – sử dụng một loại photpho ít độc hơn
9 made using a less poisonous type of phosphorus – sử dụng một loại photpho ít độc hơn
Từ khóa photphorus đầu tiên xuất hiện trong đoạn nói về Lucifer, tuy nhiên, lúc này là photpho trắng là chất cực độc.
Ở đoạn sau, photpho đỏ hay amorphous ra đời, không độc cùng với sản phẩm Lundstrom’s safty matches. Như vậy gắn với câu 9 sẽ là đáp án F.
10 identical to a previous type of match
Giống hệt một loại diêm trước đây, các từ khó là identical, previous type of match.
Giống hệt một loại diêm trước đây, các từ khó là identical, previous type of match.
Ta quay trở lại với đoạn thứ ba và có được câu
Walker never patented his invention, and three years later it was copied by a Samuel Jones, who marketed his product as Lucifers.
Các từ khóa tương đương là later tương ứng với previous khi đổi chủ thể, copied tương ứng với identical, và tến sản phẩm là Lucifers.
Ta soát lại thấy Lucifers là phương án D, nên D là đáp án của câu số 10.
11 caused a deadly illness
Gây bệnh chết người. Ta đã từng nói về tính độc của photpho trắng khi rà soát cho câu số 9.Ta quay lại đoạn này để tìm thông tin.’
Gây bệnh chết người. Ta đã từng nói về tính độc của photpho trắng khi rà soát cho câu số 9.Ta quay lại đoạn này để tìm thông tin.’
Ta thấy có câu: However, since white phosphorus is a deadly poison, from 1845 match-makers exposed to its fumes succumbed to necrosis a disease that eats away jaw-bones. It wasn’t until 1906 that the substance was eventually banned. Ta thấy từ disease tương ứng với illness, ta sẽ truy ngược lại loại diêm này thì thấy nó được gọi là “first strike-anywhere” match. Tra vào danh mục, đó là đáp án E.
12 first to look like modern matches
Từ khóa, look like, modern matches, first
Ta thấy ngay ở đoạn số 2 có câu
The first matches resembling those used today were made in 1827 by John Walker, an English pharmacist who borrowed the formula from a military rocket-maker called Congreve.
Các từ khóa đã khớp, gồm first, resembling tương ứng với look lke, today tương ứng với modern. Và loại diêm này được gọi là Congreve. Đáp án là C
13 first matches used for advertising
13 first matches used for advertising
Từ khóa, first matches, used for advertising.
Ta thấy từ advertising lần đầu xuất hiện trong đoạn:
“The Americans, however, can claim several ‘firsts’ in match technology and marketing. In 1892 the Diamond Match Company pioneered book matches. The innovation didn’t catch on until after 1896, when a brewery had the novel idea of advertising its product in match books”.
Ở đây có từ khóa advertising, có từ novel ideal, hoặc firsts in match technology and marketing. Nên đây sẽ là nơi cần tìm thông tin.
Và loại diêm mà được đề cập đến cũng là thứ tiên phong của công ty Diamond đó chính là book matches. Nó tương ứng với phương án G
14 relied on an airtight glass container – Dựa trên một ống kính kín khí
Ta dùng từ khóa này để tìm trong đoạn văn thì thấy có đoạn
Ta dùng từ khóa này để tìm trong đoạn văn thì thấy có đoạn
“The quest for a practical match really began after 1781 when a group of French chemists came up with the Phosphoric Candle or Ethereal Match, a sealed glass tube containing a twist of paper tipped with phosphorus.”
Các từ khóa tương ứng gồm tube tương ứng với container, glass ứng với glass, sealed với airtight.
Vậy loại diêm được đề cập ở đây là Phosphoric Candle or Ethereal Match.
Xem các phương án ta thấy có A the Ethereal Match nên A là phương án cần điền.
15 made with the help of an army design
Từ khóa, help, army design.
Ta tìm trong bài thấy đoạn “The first matches resembling those used today were made in 1827 by John Walker, an English pharmacist who borrowed the formula from a military rocket-maker called Congreve”.
Borrowed tương ứng với help, military tương ứng với army, formula tương ứng với design, nên từ cần tìm tương ứng là Congreve. Trong danh mục, nó là phương án C nên đáp án C cũng là đáp án cần tìm.
Types of Matches
A the Ethereal Match
B the Instantaneous Light box
C Congreves
D Lucifers
E the first strike-anywhere match
F Lundstrom’s safety match
G book matches
H waterproof matches
B the Instantaneous Light box
C Congreves
D Lucifers
E the first strike-anywhere match
F Lundstrom’s safety match
G book matches
H waterproof matches
Passage
The quest for a practical match really began after 1781 when a group of French chemists came up with the Phosphoric Candle or Ethereal Match, a sealed glass tube containing a twist of paper tipped with phosphorus. When the tube was broken, air rushed in, causing the phosphorus to self-combust. An even more hazardous device, popular in America, was the Instantaneous Light Box – a bottle filled with sulphuric acid into which splints treated with chemicals were dipped.
The first matches resembling those used today were made in 1827 by John Walker, an English pharmacist who borrowed the formula from a military rocket-maker called Congreve. Costing a shilling a box, Congreves were splints coated with sulphur and tipped with potassium chlorate. To light them, the user drew them quickly through folded glass paper.
Walker never patented his invention, and three years later it was copied by a Samuel Jones, who marketed his product as Lucifers. About the same time, a French chemistry student called Charles Sauna produced the first ‘strike-anywhere’ match by substituting white phosphorus for the potassium chlorate in the Walker formula. However, since white phosphorus is a deadly poison, from 1845 match-makers exposed to its fumes succumbed to necrosis a disease that eats away jaw-bones. It wasn’t until 1906 that the substance was eventually banned.
That was 62 years after a Swedish chemist called Pasch had discovered non-toxic red or amorphous phosphorus, a development exploited commercially by Pasch’s compatriot J E Lundstrom in 1885. Lundstrom’s safety matches were safe because the red phosphorus was non-toxic; it was painted on to the striking surface instead of the match tip, which contained potassium chlorate with a relatively high ignition temperature of 182 degrees centigrade.
America lagged behind Europe in match technology and safety standards. It wasn’t until 1900 that the Diamond Match Company bought a French patent for safety matches – but the formula did not work properly in the different climatic conditions prevailing in America and it was another 11 years before scientists finally adapted the French patent for the US.
The Americans, however, can claim several ‘firsts’ in match technology and marketing. In 1892 the Diamond Match Company pioneered book matches. The innovation didn’t catch on until after 1896, when a brewery had the novel idea of advertising its product in match books. Today book matches are the most widely used type in the US, with 90 percent handed out free by hotels, restaurants and others.
Other American innovations include an anti-afterglow solution to prevent the match from smouldering after it has been blown out; and the waterproof match, which lights after eight hours in water.
0 nhận xét:
Đăng nhận xét